Nee, ik vind niet dat je alles moet kunnen zeggen

Mag je na ‘Parijs’ nog zeggen dat er grenzen zijn aan de vrijheid van meningsuiting?

Ja, natuurlijk, je suis charlie aussi. Maar ik vind dat blad stom, nodeloos kwetsend en niet leuk. Net zoals ik Freek de Jonge weerzinwekkend vind, en Hans Teeuwen. Van die heren word ik fysiek onpasselijk. Bah, bah, driewerf bah. Dat Franse blad is ook niet grappig. Het is een politiek magazine, dat met karikaturen de werkelijkheid en de misstanden die daarin zijn, aan de kaak stelt. Het is dus niet een ‘grap’ die ze maken, maar een zuivere aanklacht, verpakt in een plaatje. Mag je je over alles beklagen? Ja, dát mag dan weer wel. Maar moet dat door te kwetsen? Nee. Ik vind van niet. Ik vind dat je niet alles moet kunnen zeggen.

Juridisch mag dat natuurlijk wél. Je mag (van) alles zeggen. Niet alles, overigens, je mag niet zeggen “alle christenen zitten aan kleine kinderen”. Als je dat zegt, krijg je straf, via de rechter. (En de Rechter, meen ik). Qualitate Qua mag je dus ook niet zeggen “alle moslims vermoorden Christenen”. Terwijl er zowel christenen zijn die aan kleine kinderen zitten, alsook dat er moslims zijn die systematisch Christenen vermoorden. Dus, nee, je mag allang niet alles (meer) zeggen. Maar moreel moet het hek nog krapper gezet worden, dan de juridische vrijheid. Mensen zouden zich met hun goeie fatsoen netjes moeten uitlaten over en tegen elkaar. Het moet niet nodig zijn, via kwetsende cartoons misstanden aan de kaak te stellen. De grote vraag is daarbij wel: moet de misstand-pleger, of de tekenaar daarvoor als eerste ‘ophouden’?

Kip en ei.

Waar de Grootste Communist Ooit zei “om een omelet te maken, moet je wat eieren breken” (Stalin, over de systematische moorden die hij liet plegen) geldt natuurlijk voor ‘normale’ mensen: een kip-en-ei discussie los je niet met geweld op. Ooit komt er een dag dat die cartoons niet meer nodig zijn, om de Grote Kritiek te leveren. Maar dat is pas, als in de werkelijkheid van alle dag geen misstanden meer voorkomen. En tot de Wederkomst zeg ik dus – o ironie – of het nou om de kerk, de paus, LePen of ISIS gaat. “ik vind die cartoons ook nodeloos kwetsend, maar het punt dat ze maken, is wel valide”.

 

Overigens, als ik had kunnen tekenen had ik hier graag een tekeningetje gemaakt van een profetische persoon, in tranen, die zich beklaagt over het feit dat hij dat magazine bijna failliet had, maar dat nu – natuurlijk – de oplages en afdrukken van de gewraakte cartoons verduizend-voudigen.

Standaard

3 gedachtes over “Nee, ik vind niet dat je alles moet kunnen zeggen

Geef een reactie

