Column: pesten. 

Ik haat pesten. In principe is dit voldoende. 

Maar ik mag 200 woorden schrijven. 

Daders zijn – ten diepste – mensen om medelijden mee te hebben. Maar dat is lastig, omdat ze het leven van een ander, een zwakkere, kapot maken. Want pesten is op geen enkele wijze te relativeren. 

Slachtoffers zijn niet te benijden. 

Nog jaren later hebben de meesten er nare herinneringen aan, of soms zelfs nog actief last van. 

Ik ken een school waar de dader en het slachtoffer (beiden groep 4) maar ‘naast elkaar moesten gaan zitten, want dan leerden ze elkaar beter kennen.’ Wat averechts werkte. 

Ik ken scholen die het concept voeren van de ‘vreedzame school’. Dat is echt een mooie aanpak. Niet de dader elke keer centraal stellen door te straffen, maar de dader laten zien wat ‘normaal gedrag’ is. Namelijk: pesten is abnormaal.

Tot slot. 

Er moet over gepraat worden. 

Ken jij iemand die gepest wordt? 

Of word jij gepest? 

Bijvoorbeeld op school of op je werk?

Er zijn mensen waarmee je daarover goed kunt praten. Heus. 

En als je dat al geprobeerd hebt en het helpt niet, hoor ik het graag. 

Martijn Vroom
Burgemeester 

Standaard

Een gedachte over “Column: pesten. 

  1. Ed zegt:

    De zoon van een externe collega werd gepest. Ik heb aangeraden onmiddellijk de onderwijsinspectie te bellen en dat de school en de omgeving te laten weten. Scholen behoren anno 2018 direct in te grijpen.

    Like

Geef een reactie

