Column: Inspiratie

Inspiratie.
Het is belangrijk om te zoeken naar mensen en dingen die je inspireren. 

Mensen met mooie uitspraken, met voorbeeldige daden, maar ook de natuur of kunst – het kan onze geest voeden en aanvuren. 
En met een opgewarmde geest zijn we tot meer in staat dan we eerst dachten. Daarom is het van belang om goed om je heen te kijken. Om even stil te staan bij je eigen leven zodat je ruimte maakt om te (kunnen) luisteren naar andere mensen. 

Iedereen is ergens beter in, dan ik. Althans, zo probeer ik iedere ontmoeting in te gaan. Want stel je voor dat je er iets van kan leren! Of dat de ander iets doet of zegt waardoor je zelf energie krijgt. 

Rabbi Nachman leerde zijn volgers dat het hoogste goed is, om vreugde in andermans leven te brengen. Of ik dat ook zo het hoogste vind weet ik nog niet, maar een mooie basishouding is het wel. Het vergroot wel de kans om mooie ontmoetingen te hebben. 

Want je kunt ook zoeken onder de mensen die gewoon op je pad komen. 

Bijvoorbeeld: ooit mocht ik – toenmalig – minister Eberhard van der Laan ontmoeten, om te sparren over integratie en inburgering. 

Een zeldzaam inspirerend mens. 

Een mooie herinnering. 
Martijn Vroom
Burgemeester 

Standaard

Geef een reactie

