Column: tewaterlating (onderzeeboten)

 

Toen ik nog maar pas burgemeester was, mocht ik er voor het eerst bij zijn. Een schip dat bij de Koninklijke IHC van de helling liep. Ongelofelijk spectaculair om te zien: een gigantische hoeveelheid staal is verwerkt tot een drijvend geheel met zeer hoogwaardige innovaties aan boord.

Het is een kwetsbare sector, de maritieme maakindustrie. Gelukkig gebeurt het weer steeds vaker dat schepen besteld en afgeleverd worden. Komende zaterdag is het weer zo ver.

Dit keer is het net zo spannend als altijd, maar het belang is nog groter. De komende maanden beslist Staatssecretaris Visser van Defensie, samen met vele anderen in Den Haag, over de toekomst van de Nederlandse onderzeeboten.

Er moeten vier nieuwe gebouwd worden, en de twee echt serieuze kandidaten zijn Damen uit Gorinchem, met bouwlocatie Vlissingen en de Koninklijke IHC met als bouwlocatie Krimpen aan den IJssel.

Het gaat om een miljarden-opdracht, waarmee duizenden banen gemoeid zijn. Voor Royal IHC gaat het al om heel erg veel werk, maar bedenk ook dat de toeleveranciers, de vervoerders en bijvoorbeeld de middenstand er ook heel wat aan gaan verdienen…

Van groot belang dus om te laten zien dat dé maritieme maakindustrie in de regio Rotterdam zit.

 

Martijn Vroom

Burgemeester

 

Standaard

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s